Great Wall Motors (GWM), unul dintre cei mai vechi producători auto din China, își pregătește o nouă strategie de expansiune pe piața europeană, incluzând construcția unei fabrici de mari dimensiuni. România ar putea fi una dintre opțiunile analizate, având în vedere că gigantul chinez a efectuat deja o investiție inițială modestă în țară.
Conducerea GWM și-a propus ca până în 2029 să aibă o uzină de autoturisme complet funcțională în Europa.
FOTO. România caută să devină un nou jucător pe piața auto cu obiective ambițioase

Capacitatea de producție estimată este de 300.000 de unități anual, o cifră semnificativă pentru piața europeană. Totuși, locația exactă a fabricii nu a fost încă stabilită.
Având în vedere complexitatea unui proiect de această dimensiune, construcția ar durer aproximativ doi ani, urmând ca un an suplimentar să fie necesar pentru atingerea capacității maxime. Prin urmare, decizia finală privind amplasarea ar trebui să fie luată până în 2026 pentru a obține terenul și autorizațiile necesare.
România în competiție cu Ungaria și Bulgaria
Mai multe țări europene sunt luate în considerare de GWM, selecția fiind influențată de factori economici și politici. Germania a fost exclusă din cauza costurilor ridicate, în timp ce Turcia reprezintă o opțiune atractivă datorită poziției sale strategice și a uniunii vamale cu Uniunea Europeană. În Europa de Est, Ungaria s-a dovedit a fi un favorită, având deja atrase investiții din partea BYD, iar Slovacia ar putea fi o altă opțiune viabilă.
În trecut, GWM a operat o fabrică în Bulgaria, dar nu a reușit să valorifice complet costurile reduse de producție. O revenire în această țară nu poate fi exclusă.
România are șanse reale de a atrage o astfel de investiție majoră. Problemele semnalate anterior de investitori, cum ar fi infrastructura insuficient dezvoltată, au fost parțial remediate prin extinderea rețelei de autostrăzi și prin aderarea la spațiul Schengen. GWM a făcut deja un prim pas concret în acest sens, deschizând o unitate la Timișoara, unde investește 3 milioane de euro.
Divizia GWM de la Timișoara se va specializa în sisteme de iluminat, module termice, transmisie electrică și tehnologii pentru conducerea inteligentă.
Recent, GWM a anunțat planul de a lansa șapte modele noi în Europa începând cu 2026. Primul model este Ora 5, un SUV compact, care va fi disponibil pe piața europeană în prima jumătate a anului următor. Spre deosebire de alți concurenți chinezi, GWM nu se concentrează exclusiv pe vehicule electrice, deși are în portofoliu și astfel de modele.
Producătorul auto își propune să continue cu motoarele tradiționale pe combustie, menținând în același timp o strategie bazată pe un portofoliu diversificat din punct de vedere energetic.
Prima fabrică chineză în Europa, în Ungaria lui Viktor Orban
În 2023, BYD a anunțat construcția primei sale fabrici din Europa, localizată în Szeged, al treilea oraș ca mărime din Ungaria, aflat în sudul țării, aproape de granițele cu Serbia și România.
Relația dintre China și Ungaria s-a întărit, transformând Ungaria într-un partener important pentru comerț și investiții pentru chinezi, facilitând astfel accesul acestora pe piețele europene.
Aceste relații strânse au fost vizibile prin deschiderea de fabrici de către producătorii de vehicule electrice și baterii în Ungaria, unul dintre cei mai mari investitori fiind CATL, care a investit aproximativ 7,3 miliarde de euro în fabrica sa din Debrecen.
Pentru prima dată în istorie, BYD a vândut în aprilie 2025 mai multe vehicule electrice în Europa decât compania Tesla, fondată de Elon Musk.