Taxele anunțate de președintele Statelor Unite, Donald Trump, au inaugurat o nouă eră în comerțul internațional. Aceste tarife impuse bunurilor importate – o caracteristică esențială a politicii de stat în cadrul acestui al doilea mandat al lui Trump – au generat deja unde de șoc în mediul de afaceri la nivel global. Niciun sector nu a fost scutit de efectele acestei decizii, inclusiv sportul.
Totul a început cu o taxă de 25% impusă de SUA pe importurile de oțel și aluminiu, precum și cu o altă taxă de 20% pe anumite produse din China și Uniunea Europeană, în plus față de impozitele pe bunurile provenite din Canada, Mexic și alte economii asiatice cu industrii textile puternice, precum Vietnam sau Taiwan.
Peste 180 de țări au fost vizate de „taxe reciproce”, iar 60 dintre acestea au fost supuse unor taxe superioare nivelului de bază de 10%, națiuni pe care Trump le-a acuzat de „decenii de abuz comercial” împotriva Statelor Unite.
La rândul lor, Canada și-a impus o taxă de 25% pe produse americane în valoare de 20,1 miliarde de dolari, inclusiv echipamente sportive, iar Uniunea Europeană a făcut anunțuri legate de măsuri contraofensive pentru bunurile din SUA, inclusiv încălțări de sport, clăpari de schi și tricouri de joc.
China s-a alăturat, de asemenea, războiului tarifar, ajungând ca unele mărfuri din această țară destinate pieței americane să fie supuse unei impozitări de până la 245%.
Reacția piețelor de capital din Vest și Est a fost rapidă – piețele au scăzut rapid, generând incertitudine în toate domeniile
Impactul asupra pieței globale a determinat decizia lui Trump de a suspenda aceste taxe pentru o perioadă de 90 de zile, însă, după încheierea acestui termen, insecuritatea financiară se va reinstaura.
Aceste taxe pot avea însă repercusiuni pe termen lung asupra domeniului sportiv. Deși în trecut, acest sector părea izolat de influențele politice, acum efectele acestor decizii financiare sunt evidente și aici.
Conrad Wiacek, analist-șef la GlobalData Sport, a afirmat: „Industria sportului se află într-un moment de incertitudine în privința acestor taxe. Va exista un impact negativ asupra sponsorizărilor – efectele asupra tehnologiei și industriei auto vor provoca scăderi ale profiturilor, iar aceasta va influența și sumele oferite de sponsori echipelor sau sportivilor”.
Pe termen scurt, sportul american, unde sezoanele de soccer și baseball sunt la început, iar competițiile din NFL, NBA și NHL debutează în câteva luni, nu va suferi imediat, dar efectele taxelor lui Trump se vor resimți mult mai clar în viitor.
Taxele pe oțel și aluminiu ar putea îngreuna renovarea sau construcția unor stadioane. SUA importă aproximativ un sfert din oțelul necesar, iar Canada și Mexicul sunt exportatori de top.
Se ridică întrebarea: cum vor colabora SUA, Canada și Mexicul pentru a organiza fără probleme Cupa Mondială 2026 și Jocurile Olimpice 2028?
În rândul proiectelor de construcție care riscă să fie oprite se află și noua sală de baschet a clubului Oklahoma City Thunder, precum și noul stadion al echipei de baseball Athletics din Las Vegas.
Dacă taxele lui Trump rămân în vigoare pentru o perioadă mai lungă, unele proiecte de infrastructură, în special cele finanțate din fonduri publice, vor fi suspendate sau anulate din cauza costurilor care vor crește exponențial.
Produsele sportive sunt în mare parte fabricate în afara SUA – Nike și Adidas au fabrici în China și în Asia de Sud-Est, făcându-le susceptibile la noile politici fiscale de la Washington.
Ambele mărci de echipamente sportive au raportat scăderi în vânzări – 11% pentru Nike și 9% pentru Adidas. Nike a estimat pierderi de aproximativ 12 miliarde de dolari.
Majoritatea echipelor și sportivilor depind de sponsori din partea firmelor de articole sportive, care, cel mai probabil, vor fi afectate financiar.
Toate tricourile, echipamentele și produsele oficiale vor deveni prea costisitoare pentru a fi achiziționate de fani în volumele de până acum.
Recent, compania germană Audi a suspendat sponsorizările în MLS, dar și exporturile de vehicule către SUA, punând în discuție viitorul acestor contribuții financiare, care vor depinde de restricțiile privind vânzarea produselor sale pe piața americană.
SUA vor găzdui în următorii ani evenimente sportive de mare amploare, inclusiv Campionatul Mondial al Cluburilor (2025), Cupa Mondială 2026, precum și Jocurile Olimpice și Paralimpice 2028.
Asemenea evenimente oferă, de obicei, firmelor o oportunitate de a se asocia și de a-și crește vânzările, iar companiile din domeniul auto sunt printre cei mai influenți sponsori din sport.
Totuși, mărcile auto, inclusiv sud-coreenii de la Hyundai, care au un contract cu FIFA, ar putea reconsidera participarea lor la aceste evenimente internaționale.
În ceea ce privește Cupa Mondială 2026, taxele lui Trump ar putea afecta grav colaborarea cu Canada și Mexicul, coorganizatori ai competiției.
Relațiile tensionate dintre SUA și vecinii săi aruncă o umbră asupra modului în care cele trei țări vor putea coopera pentru a asigura o găzduire optimă a Cupei Mondiale de anul viitor.