„Percepția normalității vitezei”
Darius Babaioana, în vârstă de 16 ani, aspiră să ajungă în Formula 1, declarându-se admirator al lui Max Verstappen, cvadruplu campion mondial. El este convins că o combinație solidă de muncă, talent și noroc este esențială pentru a-și transforma visul în realitate.
Este campion național la karting, având 68 de trofee câștigate în decurs de 10 ani. A reprezentat România atât la Campionate Mondiale, cât și Europene, reușind cea mai bună clasare pentru țară într-un turneu internațional: locul 5 mondial.
Deține o maturitate remarcabilă în discurs, gestionându-și viața personală fără a neglija provocările, fie că sunt legate de circuit sau de aspectele financiare, având în vedere resursele considerabile necesare pentru a concura în karting.
„Pasiune pură” este o inițiativă a GSP.ro care își propune să evidențieze cazurile excepționale din sportul juvenil, inclusiv discipline mai puțin mediatizate.
Darius Babaioana: „Tatăl meu m-a înscris la prima competiție în 2013 și am terminat al doilea, fără să mă aștept”
- Când ai realizat că motorsportul este domeniul tău?
- Când eram mic, tatăl meu, campion național la karting, mă lua la curse. În 2013, m-a înscris la prima mea competiție. Fără presiune, am obținut locul doi. Din acel moment, am înțeles că am talent și că putem continua să evoluăm.
- Cum îți menții calmul și gestionarea emoțiilor în timpul curselor?
- Adrenalina și emoțiile sunt intense înainte și după cursă. Însă, în timpul cursei, sunt foarte concentrat și nu mă las distrat. Aceste sentimente sunt ca un mecanism subconștient. După ani de antrenamente, viteza devine o normalitate. Chiar și pe circuite necunoscute, sunt obișnuit cu situația.
„Frica nu are loc în performanță”
- Ai experimentat vreodată frica în timpul curselor, iar dacă da, cum ai depășit-o?
- În cei 12 ani de karting, am fost martor la multe accidente grave. Am fost implicat în două dintre ele. Când vine vorba de performanță, nu este loc pentru frică. Dacă simți frică, atunci acest sport nu este pentru tine. Cel mai grav accident a avut loc la Campionatul European de Karting.
- A avut acel accident urmări?
- Un alt pilot m-a lovit accidental, iar kartul meu s-a răsturnat de trei ori. Am suferit leziuni la trei degete și am fost nevoit să stau pe margine timp de trei săptămâni, dar frica nu își are locul. Drept dovadă, am câștigat următoarea cursă de la Bacău.
5000euro reprezintă costul mediu al unui kart. Cheltuielile suplimentare, precum echipamentele de protecție, taxele de competiție și reparațiile, vor genera costuri suplimentare semnificative.
- Cum reușești să echilibrezi viața personală cu antrenamentele și competițiile?
- Este o provocare enormă să găsești acest echilibru. Datorită sprijinului din partea părinților și familiei, am găsit modalități de a gestiona această presiune. Am călătorit mult pentru curse și am avut meditații pentru admiterea la liceu, iar activitatea fizică este parte integrantă a rutinei mele. Nu am uitat de prieteni, participând și la petreceri, cum face orice adolescent. Cartea și sportul sunt priorități pentru mine și reușesc să le îmbin foarte bine.
Investițiile financiare sunt esențiale în motorsport: „Mă simțeam defavorizat față de piloții echipelor bine cotate”
- Cum este competiția la vârsta ta?
- Este o competiție strânsă, în special la nivel internațional, unde întâlnesc piloți cu multă experiență și rezultate notabile. Totuși, eu am muncit intens și mă străduiesc să nu mă las influențat de ceilalți, împărțindu-mi puterea și dăruirea pe circuit.
- Care sunt cheltuielile necesare pentru a concura la un nivel înalt? Cum pot fi obținute resurse financiare pentru Formula 1?
- Cheltuielile sunt considerabile. Am beneficiat de sprijin din partea mai multor sponsori, celor cărora le mulțumesc, dar familia a fost întotdeauna sponsorul principal. În competiții internaționale, suportul financiar al echipelor de uzină este evident, mai ales în evenimentele importante. Astfel, mă simțeam puțin în dezavantaj față de piloții acelor echipe.
În karting, competițiile sunt împărțite în diverse categorii, în funcție de vârstă și nivelul de performanță. Printre acestea se numără Promo BB, Pufo, Mini, Junior, KZ2, KZ1 și Superkart, cu motorizări cuprinse între 50 cc și 250 cc.
- Ce eforturi trebuie să depună un adolescent de 16 ani care vrea o carieră în acest domeniu?
- Efortul este considerabil, însă la această vârstă trebuie să ai deja anumite realizări. Este perioada în care îți clarifici aspirațiile. Sponsorii din echipele de Formula 4 sau Formula 3 încep să observe tinerii cu performanțe mai bune în kartingul mondial.
- Care a fost cea mai mare provocare din cariera ta de pilot?
- Cea mai mare provocare a fost recent, în Spania, la Campionatul European, pe circuitul de la Aragon. Am muncit din greu și am avut rezultatele dorite, clasându-mă în primele 10 din peste 120 de piloți. Din păcate, o problemă tehnică neașteptată a intervenit înainte de cursă, ceea ce m-a determinat să abandonez.
- Cum ai gestionat acea situație?
- A fost o provocare dificilă, am trebuit să lupt cu emoțiile. Evenimentele din curse sunt oportunități de a învăța, și datorită susținerii familiei, am găsit forța de a continua să mă concentrez pe obiectivele mele viitoare. Din acele experiențe am extra lecții valoroase. Am încercat să las în urmă aspectele negative și să mă focalizez pe viitoare competiții.
- Ești fan al Formulei 1? Ai un pilot sau o echipă preferată?
- Formula 1 mă fascinează. Favoritul meu este Max Verstappen. În copilărie, în jurul anului 2013, am avut ocazia să asist la o cursă în orașul Genk, Belgia, unde se află circuitul său de origine. Tatăl meu, pasionat de motorsport, l-a recunoscut pe Verstappen, care câștigase în acea etapă a unui Campionat Mondial. M-a impresionat stilul său dominant și modul în care își gestiona kartul. Nu am mai văzut până acum o execuție atât de precisă.
- Care este cel mai mare vis al tău?
- După toți acești ani de muncă, mi-ar plăcea foarte mult să conduc un monopost și să fac acest pas crucial în cariera mea. Visul copilăriei mele, similar cu cel al multor alți tineri care practică acest sport, este să ajung în echipa unei forme de Formula 1. Este important să obții rezultate bune în karting și să fii pregătit în momentul oportun. Este o combinație de talent, noroc și resurse financiare. Lupt să îmi realizez visul și muncesc din greu pentru a-l transforma în realitate.