„Acolo se va descoperi adevărata magie”

Home » „Acolo se va descoperi adevărata magie”

Sure! Here’s a rewritten version of the article in Romanian, with all the requested adjustments made:

– Publicat luni, 08 septembrie 2025, 11:53 / Actualizat luni, 08 septembrie 2025 12:41

Sorin Cheran este o figură centrală la Williams, echipa cu 9 titluri în Formula 1. Din paddock-ul de la Monza, el a discutat despre rolul său în echipă și despre relevanța tehnologiei în acest sport.

Din septembrie 2024, Sorin deține funcția de „Chief Information and Analytics Officer”, unde coordonează echipele responsabile cu IT-ul, colectarea și analiza datelor, precum și utilizarea inteligenței artificiale în dezvol-tarea mașinilor conduse de Carlos Sainz și Alexander Albon.

În cadrul unei discuții la centrul Williams, Sorin Cheran a împărtășit experiențele sale dintr-un domeniu extrem de competitiv, evidențiind importanța datelor și tehnologiei în Formula 1 și cum inteligența artificială va juca un rol și mai semnificativ în anii următori.

Sorin Cheran: „James Vowles mi-a propus să facem împreună o schimbare la Williams”

– Bună ziua! Ce implicații are rolul de Chief Information and Analytics Officer?
– Dacă ne referim strict, acesta implică IT, analiza datelor, machine learning și inteligența artificială. De fapt, conduc o echipă tehnologică care se ocupă de toate aspectele, de la dezvoltarea software-ului la crearea platformelor de date. Există echipe dedicate inteligenței artificiale, care lucrează la colectarea datelor și asigură accesul la informații pentru toți cei din echipă. Mici echipe se ocupă și de securitatea IT și de gestionarea ticketelor. Lucrăm pentru a atinge un nivel de operare eficient al tehnologiei, pregătind terenul pentru inovații viitoare. Echipa numără câteva zeci de persoane.

– Cum ați ajuns în acest post? Am observat că ați lucrat anterior la HP înainte de a vă alătura Formula 1.
– Este un rol fascinant. Nu am avut neapărat intenția de a lucra în Formula 1, dar a fost o oportunitate care s-a ivit. Lucram la HP, unde avea o echipă ce colabora cu toate echipele de F1 pentru simulările aerodinamice ale mașinilor. Așa am cunoscut multe persoane din diverse echipe. Mi-am dat demisia de la HP pentru a lua o pauză, dar James Vowles, noul șef al Williams, cu care colaborasem la Mercedes, m-a întrebat dacă vreau să facem împreună o schimbare tehnologică la Williams. Am acceptat cu entuziasm.

– AI-ul a devenit un subiect de interes major. Care este perspectiva dumneavoastră asupra rolului inteligenței artificiale în Formula 1?
– Discutăm foarte mult despre aceasta și este întrebarea pe care o primim cel mai des. Suntem într-un val de adopție a inteligenței artificiale. În prezent, echipele de F1 au început să integreze AI în diverse procese.

– Imaginați-vă că AI-ul este folosit și în procesul de dezvoltare a mașinilor.
– Desigur! Proiectarea unei mașini de Formula 1 este un ciclu anual, dar când sunt modificări de reguli, procesul devine mai complex. Fiecare an, echipele de design analizează regulamentul și vin cu idei pentru mașină. Aceste concepte sunt preluate de inginerii din aerodinamică, care le testează pe computer pentru a evalua eficiența lor. Procesul continuă prin simulări de fluid dinamic, unde se alege cele mai viabile designuri, care ajung în tunelul de vânt. Aceasta duce la o selecție redusă de idei care ajung să fie construite. După schimbarea regulamentului, întregul ciclu se extinde semnificativ, iar în anii următori, se vor face doar mici actualizări.

Românul chemat să dezvolte Williams, interviu din paddock-ul de la Monza

Sorin Cheran

Sorin Cheran: „Adevărata magie a AI-ului va apărea când vom integra toate datele generate”

– Și ce urmează?
– Al doilea ciclu se referă la simulare. Fiecare mașină are configurații diferite și fiecare are un simulator, unde se pot rula mii de curse. Generăm date pe tot parcursul acestui proces, de la designeri și ingineri până la momentul cursei.

– Atunci intervine AI-ul?
– Da, inteligența artificială poate fi aplicată pe toate aceste date. Actualmente, echipele folosesc diverse modele de machine learning. AI-ul este folosit pentru strategii, să decidă dacă o mașină ar trebui să intre la boxe atunci când apare un steag galben sau pentru a analiza comunicarea dintre piloți în timpul cursei, sugerând strategiile cele mai eficiente.

– Care este viziunea dumneavoastră pentru viitorul inteligenței artificiale în F1?
– Fiecare echipă folosește AI în moduri diverse. Pe termen lung, ne putem imagina cum inginerii vor avea acces la datele generat pe parcursul ultimilor 30 de ani pentru a analiza strategii și performanțe anterioare. Acesta va permite o reacție mai rapidă și o înțelegere mai bună a contextului. De exemplu, un pilot va putea să compare setările actuale ale mașinii cu cele folosite în trecut pentru a îmbunătăți performanțele. Un astfel de acces la date ar îmbunătăți semnificativ procesul decizional.

– Aceasta ar putea transforma radical procesul de analiză în echipă.
– Absolut! Oferă posibilitatea de a obține informații despre trecut și facilitează luarea deciziilor într-un mod mult mai eficient. În prezent, deciziile se iau în ore. Ar fi fascinant ca un designer să poată analiza implementările anterioare și să extragă 3-4 idei de design din care să pornească. Astfel, momentul inițial de inovație ar fi complet diferit. Avem designeri extrem de talentați, dar AI-ul ar putea să deschidă noi perspective care să revoluționeze aspectul mașinilor de Formula 1.

– Ar fi un avantaj semnificativ!
– Exact! Acesta ne-ar putea ajuta în luarea deciziilor în timpul curselor și ar putea transforma procesul de design, având acces la datele istorice. În următorii ani, progresul în utilizarea AI-ului va putea aduce îmbunătățiri esențiale în toate rolurile din Formula 1.

– Formula 1 depășește cu mult limitele unui sport.
– Ce face Formula 1 specială? Se combină componentele umane, cum ar fi piloții, cu cele tehnice, cum ar fi mașinile. Ambele trebuie să performeze la cel mai înalt nivel. Mașinile devin tot mai sofisticate, dar mai sunt încă de îmbunătățit. Iar AI-ul poate fi aplicat și în alte sporturi, cum ar fi fotbalul sau golf, la fel cum se folosește în F1. Fiecare mașină este echipată cu mulți senzori care generează date constante. Asta nu include doar circuitul, ci și procesele de simulare și testare. Problema nu constă în stocarea datelor, ci în modul de interconectare a acestora, iar acolo se va întâmpla adevărata magie. Dacă reușim să realizăm acest lucru, vom putea duce utilizarea AI-ului în Formula 1 la un nivel cu totul nou.

Românul chemat să dezvolte Williams, interviu din paddock-ul de la Monza

Carlos Sainz

„Pentru a lucra în Formula 1, nu este suficient să fii cel mai bun”

– Ce recomandări ați oferi cuiva care vrea să pătrundă în Formula 1?
– În F1 există o varietate de domenii. De la ospitalitate, marketing și vânzări, la inginerie mecanică. Expertiza acestor persoane trebuie să fie la cel mai înalt standard. Dacă îți dorești o carieră în Formula 1, trebuie să te specializezi într-un domeniu precum analiza datelor, aerodinamică sau inteligență artificială.

– Puteți detalia puțin?
– Am întâlnit multe persoane care, urmându-și visul, au aplicat la toate posturile disponibile, uneori timp de 4-5 ani, și au fost perseverenți. Acest lucru e important pentru că există doar 10 echipe în Formula 1, fiecare având între 1000 și 1300 de angajați. Pe domeniul tău, de regulă, vor fi doar 5-20 de locuri disponibile. Din păcate, oportunitățile sunt foarte rare. Atunci când ai ajuns să fii cel mai bun, trebuie să aplici pentru toate posturile. Totuși, șansele de a găsi un loc liber pe an sunt minime. Când analizez un CV, mă uit nu doar la educația candidatului, ci și la curiozitatea, dorința de a învăța, proactivitatea și atitudinea competitivă. De asemenea, echipele adesea angajează persoane care au lucrat deja în alte echipe, ceea ce îngustează și mai mult opțiunile. Foarte puțini ajung să lucreze în F1. Eu am colaborat cu mai multe echipe înainte de a ajunge la Williams, iar acest lucru m-a ajutat să îmi construiesc reputația.

– Adică, este la fel de greu să ajungi în paddock ca și pe pistă, unde competiția este la fel de intensă?
– Exact! Știu din experiență. Fiul meu face karting și este o competiție acerbă, cu mii de copii implicați. De la niveluri inferioare până la cele superioare, numărul după fiecare etapă se reduce semnificativ, până ajungem la Formula 1, unde doar 20-22 de piloți concurează. Iar șansele de a obține un loc pe an sunt foarte mici. Acesta este un sport extrem de competitiv. Piloții reprezintă efortul a mii de oameni care au contribuit la realizarea mașinii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte Bonusuri
Bonus valabil 30–40 zile, rulaj 35x, activare după depunere, utilizare rotiri în 960h, pariuri maxime și condiții unice per utilizator.
Bonusul necesită rulaj de 6X, cota minimă 1.60 (single) sau 1.50 (combo). Free Spins au rulaj 40X și se joacă pe Shining Crown.

Valabil doar pentru conturi noi, cu depunere minimă de 50 RON. Rulaj 35x în 10 zile, rotiri valabile 72h.

Valabil doar pentru conturi noi, cu depuneri de min. 50 RON. Bonus valabil 7 zile, rulaj 35x.

100% bonus până la 5.000 RON + 250 RON pariu fără risc + 725 rotiri gratuite.

Cazino - 100% Bonus până la 5.000 RON și 170 RON cashback

Cazino - 7.000 RON și 777 Rotiri Gratuite

Cazino - 6000 RON sau 1500 Rotiri Gratuite la primele trei depuneri!

Pariuri - 75 RON Free Bet.

Don

Sport - 500 RON
Cazino - 6000RON + 500 rotiri Gratuite

Sport: 100% până la 400 RON
Cazino:3500RON + 700 Rotiri

Sport:1750 RON
Cazinou: 4500 RON + 150rotiri

1000 RON + 800 rotiri + 100 rotiri la verificare

© 2025 Cote.ro. Toate drepturile rezervate. Operatorul site-ului este OnWeb SRL, companie înregistrată în Romania sub numărul J40/2394/2024 , codul unic de înregistrare 49535260, având sediul în România, Municipiul București, Sector 3, Strada Nerva Traian, nr. 27-33, Intrarea B, Etajul 1, Biroul nr.4. OnWeb SRL își desfășoară activitatea în baza licenței seria L2244216Y001562, emisă la data de 01.05.2024, valabilă până la 01.05.2034, obținută prin Decizia nr. 648 din 25.04.2024, ambele emise de către Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.