


– Publicat miercuri, 12 martie 2025, 20:57 / Actualizat miercuri, 12 martie 2025, 20:57
Ion Țiriac (86 de ani) a discutat în cadrul emisiunii „Prietenii lui Ovidiu” despre testele medicale pe care trebuie să le efectueze la fiecare șase luni pentru a putea pilota avioanele pe care le deține.
Miliardarul a dezvăluit că în prezent deține trei avioane și un elicopter, menționând că preferă să nu piloteze elicopterul, deoarece acesta este „un aparat de zbor care depinde în totalitate de condițiile meteorologice”.
– Domnule Țiriac, ochelarii ăștia fumurii sunt de vedere?
– Nu, nu, nu. Mi-am corectat vederea acum zece zile și pot vedea până la Ploiești fără probleme.
– Ce înseamnă că v-ați corectat vederea?
– Laser. Pe măsură ce trece timpul, vederea se mai schimbă. Așadar, din când în când, dacă vrei să o menții, trebuie să mergi și durează doar zece secunde, ți se aplică laserul și poți pleca acasă.
Ion Țiriac: „Permisul meu de pilot profesionist s-a transformat în pilot privat”
– Când pilotați avionul, purtați ochelari sau nu?
– Nu, nu aveam nevoie de ochelari. Însă, legislația s-a schimbat. Americanii au reguli diferite de europeni. La americani, autoritatea care reglementează este FAA (Administrația Federală a Aviației), în Europa este EASA (Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene). La 60 de ani, permisul meu de pilot profesionist s-a transformat în pilot privat. Așadar, nu mai pot fi angajat de o companie aeriană. Înainte de a împlini 60 de ani, puteam să zbor pentru Lufthansa.
– Acum sunteți pilot privat.
– Da, acum sunt privat. Am aceleași drepturi, dar este diferit că e privat. Mi-am reînnoit permisul meu de elice, acesta a fost primul pe care l-am avut acum 40 de ani. Este un avion cu elice, nu știu cum să-l descriu… Am achiziționat un avion pentru Africa, un „Caravan”, așa se numește. Este foarte util în Africa, poate ateriza pe terenuri neamenajate, inclusiv în curtea mea, de aceea l-am cumpărat. Și a trebuit să îmi reînnoiesc permisul american.

– Am înțeles, deci aveți un singur motor.
– Da, un singur motor. Autoritatea americană mi-a eliberat permisul ATPL (Licență de pilot de transport aerian), care este permisul pentru profesioniști. Americanii îți eliberează acest permis atât timp cât ai „medicalul” în regulă. „Medicalul” se face la fiecare șase luni.
„Se fac teste pentru vedere, inimă, și întrebări pentru a verifica dacă ești în regulă”
– Este timpul să faceți aceste teste la șase luni sau este obligatoriu?
– Este obligatoriu. La fiecare șase luni mă duc la Spitalul Militar din București sau la orice altă instituție acreditată. Se fac teste pentru vedere, inimă și se pun întrebări pentru a verifica dacă ești în regulă, ca să nu fie cineva lipsit de rațiune. Medicul îți dă o ștampilă dacă ești sănătos și totul e în regulă.
– Am auzit că sunt teste speciale?
– Mă testează practic în condiții de zbor. Autoritatea română a spus: „Domnule Țiriac, trebuie să efectuezi testele fără a zbura”. Dar eu prefer să le fac în zbor. … de exemplu, reduci un motor și aterizezi cu un motor. Testul ăsta îl repeti la șase luni. Dar este mult mai bine să-l faci în simulator.
– Există simulatoare și în România?
– Nu, nu, nu. Există unul la Dubai și unul la Londra pentru avioanele acestea. Asta este tot. Unul la Dubai și unul la Londra. În afară de Statele Unite și Canada.
– Și aveți licențe pentru toate tipurile de avioane?
– Nu. Fiecare tip are licența sa specifică.
„Eu zbor la 17 kilometri altitudine. Avioanele de linie zboară până la 10 kilometri”
– Îmi cer scuze că vă întreb, câte avioane aveți?
– Trei avioane și un elicopter.
– Pilotați și elicopterul?
– Nu. Nu am dorit niciodată acest lucru. Elicopterul este un aparat de zbor care depinde în totalitate de vreme. Se poate întâmpla să intri în nori și dacă nu ești atent, orice ar putea fi o greșeală de pilotaj. Depinde absolut de condițiile meteorologice. De aceea am preferat să nu îl pilotăm. Prefer să fii eu pasager și când observ că nu mi se pare bine, întoarcem sau coborâm.

– Mie mi-e teamă.
– Dacă respecți regulile, nu trebuie să-ți fie frică. Eu zbor la 17 kilometri altitudine. Avioanele comerciale zboară la aproximativ 10 kilometri.
– Atât de sus?
– Da, acolo este mult mai liniștit, cu vremuri mai favorabile și cu toate condițiile optime.
Un „Bombardier” costă 80 de milioane! „Așteptarea poate fi de trei, patru ani”
– Trebuie să fie și un avion performant, că nu orice avion ajunge acolo.
– Exact. De aceea l-am ales, să fie performant.
– Cât de mult costă un astfel de “Bombardier”?
– Mâine dimineață nu cred că va fi disponibil, așa că va trebui să așteptați puțin… Nu mi-am cumpărat unul nou, deși fiul meu voia să-mi ia unul nou, dar nu am considerat că este necesar, deoarece sunt prea în vârstă. Avionul meu funcționează excelent. Am schimbat vechiul Bombardier 5000 cu unul de 6000, care poate zbura timp de 14 ore. Mă gândesc că aș putea să merg de la București la Los Angeles.
– Dar mergeați și în Namibia, nu?
– Da, în Namibia. Foloseam vechiul 5000, dar în Africa de Sud mai aveam încă două ore de zbor.
– Dar nu mi-ați spus cât costă unul nou.
– Ultimul, care este 7500, costă în jur de 80 de milioane! Și aștepți între trei și patru ani!