

Robert Kubica (40 de ani) a devenit primul polonez câștigător al cursei de 24 de ore de la Le Mans. El crede că a dovedit tuturor că nu ar trebui să se retragă, în ciuda accidentului grav suferit în 2011.
Cursa de 24 de ore de la Le Mans este recunoscută ca fiind extrem de dificilă și solicitantă în motorsport. Este nevoie de rezistență, concentrare și atenție distributivă, pe lângă abilitățile de pilot.
În 2025, Robert Kubica a câștigat această competiție legendară la vârsta de 40 de ani, cu un antebraț drept grav accidentat în urma incidentului din 2011, în timp ce participa la raliul Ronde di Andora.

Atunci, a intrat într-o barieră și a fost blocat timp de mai mult de o oră, cu partea dreaptă a corpului sever accidentată. Impactul a fost atât de puternic încât antebrațul drept i-a fost parțial amputat.
Robert Kubica: revenire după accident
Au trecut 14 ani de la acel incident. A revenit în motorsport în 2012, concentrându-se pe cursele de anduranță, înainte de a se întoarce în Formula 1 în 2019, la echipa Williams, căutând să reia o carieră promițătoare.
Kubica, primul pilot polonez în Formula 1, a câștigat Marele Premiu al Canadei și a terminat pe locul patru în clasamentul general din 2008. A avut discuții pentru o mutare la Ferrari înainte ca accidentul să-i oprească cariera timp de aproape un an.
A participat la ultima sa cursă de F1 în 2021. În acel an, a început să concureze la Le Mans și, în 2025, a devenit primul polonez câștigător al cursei de anduranță din Franța, împărțind mașina cu Yifei Ye și Phil Hanson.
Robert Kubica: „Nu m-am întors pentru a fi o marionetă de PR”
Kubica a spus că victoria sa din 15 iunie în cursa de 24 de ore de la Le Mans ar trebui să ștergă orice îndoială legată de abilitatea sa de a concura.
„Nu cred că limitările mele mă împiedică la volan. Dacă cineva a avut îndoieli, am demonstrat că acestea nu ar trebui să existe”, a declarat el.
„Îmi amintesc că atunci când am revenit în F1, au fost multe zvonuri. Este normal să punem întrebări legate de siguranță…”, a explicat Kubica.
„Au existat declarații foarte extreme care m-au rănit, pentru că eu sunt primul care nu ar dori să revin doar pentru marketing sau să fiu o marionetă de PR”, a adăugat el.
„Unii au spus că nu era sigur să mă întorc, dar acum nu mai fac aceste afirmații.”
Victoria din acea duminică pe Circuit de la Sarthe a fost epuizantă pentru Kubica, care a fost „îmbibat” de oboseală după ce a dormit doar două ore în timpul cursei în care a petrecut mai mult de trei ore și jumătate în mașină, consumând 12.000-13.000 de calorii pentru a rămâne concentrat.
Ferrari 499P este acum o emblemă la Le Mans, câștigând cursa de trei ori consecutiv, inclusiv în ultimii doi ani cu mașinile de uzină.

Victoria lui Kubica a fost realizată cu AF Corse, o mașină privată, având o caroserie galbenă, simbolizând începuturile Ferrari de la Modena, înainte ca Enzo Ferrari să mute operațiunile la Maranello.
Am limitări serioase la brațul drept, dar nu-mi amintesc cum pilotam înainte. Acum sunt așa, probabil unul dintre cele mai mari succese din viața mea: în perioada recuperării, a fi la volan a fost cel mai bun medicament – Robert Kubica