Sezonul 2026 va aduce un nou început în Formula 1, odată cu introducerea unor reguli tehnice complet noi, care vor include modificări la șasiu, aerodinamică și sisteme de propulsie. Un oficial de la Federația Internațională de Automobilism a explicat ce se preconizează pentru anul următor.
O schimbare atât de semnificativă a regulamentului, mai ales în ceea ce privește motoarele, poate crea întotdeauna oportunități pentru o echipă sau un producător de a obține un avantaj considerabil la începutul ciclului. Acesta a fost și cazul perioadei de dominație a Mercedes, care a început odată cu introducerea motoarelor turbo-hibride în 2014, când constructorul german a câștigat 8 titluri consecutive.
Cu noul regulament, însă, este prevăzut un mecanism care va permite reducerea rapidă a diferențelor dintre mașini. Nikolas Tombazis, directorul de curse monopost al FIA, a explicat măsurile ce vor fi implementate pentru a preveni repetarea dominației Mercedes.
Prevenirea dominației similare cu cea a Mercedes din 2014
„Nu cred că vom asista la o situație în care un producător va avea un avantaj atât de mare ca în 2014. Am dorit să simplificăm regulile, dar am întâmpinat unele obstacole în acest sens.
Motoarele vor deveni mai simple decât cele actuale, dar nu atât de simple pe cât ne-am dorit. Elementul MGU-H va fi eliminat, iar alte componente vor avea limite stricte, așa că nu cred că diferențele vor fi la fel de mari ca în 2014. De asemenea, apar și producători noi, cum ar fi Audi și alianța Red Bull-Ford, iar introducerea unui nou regulament implică întotdeauna riscuri de discrepanțe mari.
În plus, plafonarea bugetelor, inclusiv pentru producătorii de sisteme de propulsie, va contribui la reducerea diferențelor. Este un concept care permite echipelor aflate în urmă să progreseze. Acest mecanism a fost dezvoltat pe durata mai multor luni și este clar definit.
La fiecare 5-6 curse, vom evalua media performanței fiecărui producător. Cei care se situează sub un anumit prag vor beneficia de avantaje pe parcursul sezonului, în funcție de întârziere. Aceste avantaje pot include: fonduri suplimentare pentru dezvoltare, ore suplimentare pentru teste și opțiunea de a omologa din nou motorul.
Astfel, echipele aflate în urmă vor avea ocazia să recupereze. În primele cinci etape ale fiecărui sezon din perioada 2026-2030, vom monitoriza performanța fiecărui motor de combustie internă furnizat de un producător și se va calcula o putere medie, conform unei anexe la regulament.
Fiecare producător al cărui motor are o putere cu peste 3% mai mică decât cel mai puternic motor va acumula puncte pentru dezvoltări ulterioare”, a explicat Tombazis.

McLaren domină în acest moment Formula 1.
„Regulile sunt identice pentru toți”
El a discutat și despre o prevedere care ar putea fi inclusă în regulament pentru a sprijini echipele din punct de vedere financiar.
„Cu plafonarea bugetelor, există riscul ca unele echipe să nu poată recupera niciodată și să rămână mereu în urmă. Aceasta ar fi o situație nedorită, iar noi nu ne dorim asta. Consider că măsurile pe care le luăm sunt bine primite de către producători.
Există, de asemenea, o inițiativă suplimentară, care s-ar activa în cazul în care un producător se confruntă cu probleme majore de fiabilitate la început. Îți poți imagina că motoarele unei echipe explodează în fiecare weekend. Costul fiecărui motor este ridicat, iar echipa va folosi bugetul pentru achiziționarea de motoare noi, sacrificând în același timp dezvoltarea pentru a rămâne în limita bugetului. Așadar, lucrăm intensiv pentru a evita astfel de situații. Discuțiile sunt în desfășurare, iar speranța este ca totul să fie aprobat în curând.
Ideea este ca, după utilizarea unui anumit număr de motoare, fiecare motor suplimentar să nu aibă un impact atât de mare asupra bugetului. Deși costul motoarelor va rămâne constant, efectele negative vor fi reduse”, a declarat Nikolas Tombazis.