Săptămâna viitoare, Salonul Auto de la München (IAA Mobility), cel mai significant eveniment auto european organizat bienal, va aduna producători din Europa și China într-o competiție spectaculoasă, subliniind tot mai evident ascensiunea Chinei în sectorul vehiculelor electrice.
Conform analizei realizate de Reuters, acest eveniment va reprezenta o confruntare directă între piețele auto din China și Europa.
-
Salonul Auto din München din 2025, denumit oficial IAA Mobility 2025, va avea loc între 9 și 14 septembrie la Messe Munchen. Atragerea a peste 750 de expozanți din întreaga lume și a mai mult de 500.000 de participanți este o caracteristică a acestui eveniment.
-
Salonul Auto de la München are o tradiție de lungă durată, începând din 1897, când a fost organizat pentru prima oară ca Salonul Auto de la Frankfurt. Din 2021, organizatorii au decis să mute evenimentul în inima Bavariei, transformându-l în IAA MOBILITY.
Confruntarea Volkswagen, Mercedes și BMW cu BYD, Changan și GAC
Giganți europeni precum Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW sau Renault se confruntă cu provocări din partea unor branduri chineze emergente precum BYD, Changan și GAC. Pe măsură ce europenii pierd teren pe cea mai mare piață auto din lume, China, unde competiția este intensă, producătorii chinezi își extind acum afacerile în Europa.
BYD servește ca un exemplu elocvent: vânzările sale globale au crescut de zece ori în cinci ani, atingând 4,2 milioane de unități în 2024. „Este o competiție între Europa și China. Chinezii doresc să se extindă aici, iar europenii caută să contracareze prin vehicule electrice și software inovator”, afirmă un expert din domeniu.

Creșterea prezenței chinezilor cu 40% la IAA
Anul acesta, prezența brandurilor chineze la IAA va fi cu 40% mai mare față de 2023. Hongqi va lansa noile sale modele EHS5, EHS7 și EHS9, iar Chery își va prezenta brandurile Omoda și Jaecoo în Germania. BYD va aduce modele premium, inclusiv sedanul plug-in hybrid Seal 6 DM-i Touring și brandul Denza. Până în iulie 2025, vânzările BYD în Europa au crescut cu 290%, depășind 84.000 de unități.
Chiar și taxele impuse de Uniunea Europeană pentru vehiculele electrice din China nu par să stopeze expansiunea acestora. „Europa a devenit acum principala piață de creștere pentru producătorii chinezi, deoarece accesul în SUA le este limitat din motive politice”, explică un specialist din domeniu.
Producătorii europeni se pregătesc să răspundă puternic. La IAA, BMW va lansa SUV-ul iX3, primul model din seria Neue Klasse de vehicule electrice. Renault va introduce Clio 6, iar Mercedes-Benz va prezenta noul GLC electric. Volkswagen va aduce hatchback-ul electric ID.Polo, prețul de pornire fiind sub 25.000 de euro în 2026.