

Spectacolul dedicat promovării unor noi ghete Adidas, desfășurat deasupra Acropolelor din Atena, a stârnit un val de indignare în Grecia, guvernul anunțând măsuri legale, argumentând că nu a fost obținută nicio autorizație pentru acest tip de „publicitate de prost gust”.
„Procedura legală nu a fost respectată”, a declarat ministrul Culturii din Grecia, Lina Mendoni, răspunzând întrebărilor adresate de mass-media și opozitie cu privire la încadrarea dansului publicitar al Adidas. Utilizarea unui simbol sacru al Atenei pentru a promova o gheată uriașă, care părea că calcă pe Acropole, a fost o alegere controversată pentru greci.

„Este ca și cum gheata Adidas ar lovi cu piciorul în Acropole!”, a afirmat ministrul la Radio Skaï, adăugând că va depune o plângere împotriva „oricărei persoane responsabile” pentru această situație care necesită o investigare rapidă. Filiala Adidas din Grecia a refuzat să comenteze, conform unui raport.
„Este o încălcare a legilor țării”
Fotografiile aflate în centrul controversei, apărute în numeroase publicații, au fost capturate în timpul unui show cu drone desfășurat de Essence Mediacom. Eventul a avut loc pe esplanada Palatului Zappeion, clădire neoclasică din centrul Atenei, administrată de o comisie guvernamentală.

Imaginile care au stârnit indignarea grecilor au fost obținute după ce Essence Mediacom a cerut permisiunea de a organiza show-ul și a plătit suma de 380 de euro. Conform ministrului, Zappeion ar fi trebuit să obțină aprobată această autorizație de la Ministerul Culturii. „S-a comis o încălcare a legii privind bunurile arheologice”, a subliniat Lina Mendoni.
„Acropole, un simbol mondial al culturii”
Legea care reglementează utilizarea imaginilor de pe siturile arheologice din Grecia este extrem de strictă. Templul Parthenon, situat pe Acropolă, atrage anual peste 4,5 milioane de vizitatori și face parte din patrimoniul mondial UNESCO, datând din secolul al V-lea î.Hr.
„Acropole, simbol mondial al culturii și democrației, nu poate fi utilizat ca fundal pentru scopuri comerciale. Există mari semne de întrebare privind responsabilitatea Ministerului Culturii”, a declarat partidul de opoziție Pasok.
La începutul lunii trecute, Ministerul Culturii a refuzat cererea regizorului grec Yorgos Lanthimos, câștigător al premiului Oscar, de a filma pe Acropolă, afirmând că scenele nu se potrivesc cu imaginea sitului istoric. Critica din presă a fost severă: „Nu pentru Yorgos Lanthimos, dar pentru Adidas. Nu pentru artă, ci pentru bani”.