



Uzina Volkswagen din Bratislava reprezintă una dintre cele mai avansate și semnificative unități de producție ale Grupului Volkswagen în Europa. A fost deschisă în 1991, imediat după prăbușirea Cortinei de Fier, având însă multe discuții preliminare, VW fiind interesată încă dinainte de achiziția mărcii cehe Skoda, care a fost privatizată în urma Revoluției de Catifea și a fost integrată în grupul VW în 2000.
Situată în capitala Slovaciei, uzina îndeplinește un rol esențial în rețeaua globală de producție a companiei. Jurnaliștii au surprins imagini inedite cu fabrica, iar în timpul scurtei vizite, au ieșit nu mai puțin de 18 vehicule VW și Skoda pe trailere pentru a fi comercializate.
FOTO. Uzina Volkswagen din Bratislava produce modele apreciate pe plan mondial

Aceasta este singura fabrică din lume care produce pe aceeași linie de asamblare diverse modele de lux, cum ar fi Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Cayenne Coupe, Skoda Superb și Volkswagen Passat.
De-a lungul anilor, fabrica a îmbogățit portofoliul său și cu alte modele, precum Skoda Karoq (2020–2023), VW Up! (2011–2023), SEAT Mii (2011–2021), Skoda Citigo (2011–2020), Skoda Octavia (2008–2010), VW Polo (1999–2007), VW Golf (1994–2005) și VW Bora (1998–2006).
Cu peste 11.000 de angajați, uzina din Bratislava constituie un pilon fundamental al economiei slovace, fiind unul dintre cei mai mari angajatori și exportatori din țară. Este renumită pentru nivelul înalt de automatizare, inovațiile tehnologice și sustenabilitate, având inclusiv o secție de producție a caroseriei și un sistem ecologic de vopsire.

Sectorul auto: un stâlp al economiei slovace
Nu doar capitala depinde de industria auto. Aceasta contribuie cu 13% la PIB-ul țării, 54% la producția industrială și 33% la exporturile din acest domeniu, Slovacia fiind lider mondial în producția de vehicule pe cap de locuitor.
În afara uzinei Volkswagen din Bratislava, Slovacia mai găzduiește și alți trei mari producători auto: Stellantis în Trnava (din 2003), KIA în Zilina (din 2004) și Jaguar Land Rover în Nitra (din 2016).
Sectorul auto asigură în total 230.000 de locuri de muncă în Slovacia, ceea ce reprezintă aproximativ 10% din numărul total de angajați din țară.
În 2024, Slovacia a realizat 993.000 de vehicule, iar prognozele pentru 2025 sunt mai optimiste: se estimează că vor fi produse circa 1,2 milioane de mașini. Conform datelor recente, Slovacia a exportat vehicule evaluatate la 33,5 miliarde de dolari, ocupând locul 10 în rândul exportatorilor de automobile din lume. Destinațiile principale pentru exporturile slovace au fost Germania, SUA, Regatul Unit, Franța și China.
Noile tarife impuse de SUA ar putea afecta economia Slovaciei
Primăvara acestui an a adus noi taxe din partea Statelor Unite, care afectează grav economia Slovaciei. Administrația americană, sub conducerea președintelui, a decis impunerea unei taxe suplimentare de 25% pentru importurile din sectorul auto.
Aceste tarife au intrat în vigoare pe 2 aprilie, zi pe care Trump a numit-o „ziua eliberării”. Aceasta reflectă o promisiune protecționistă din campania electorală. Președintele a invocat o lege din 1962 pentru a putea aplica mărirea de taxe asupra vehiculelor și pieselor auto din import.
Odată cu anunțarea noilor tarife, Jaguar Land Rover a comunicat mulțumită că își va suspenda exporturile către SUA. „Economiile puțin dezvoltate și deschise, precum cea din Slovacia, vor resimți rapid impactul acestor taxe”, a declarat un oficial din Institutul Vienez de Economie Internațională. Conform estimărilor băncilor din Slovacia, PIB-ul țării ar putea fi afectat cu până la 1,5% până în 2028.

La acel moment, Eduard Heger, fost prim-ministru al Slovaciei, l-a criticat pe Robert Fico, actualul lider al Guvernului, acuzat în zonă de extremism: „A fost preocupat de chestiuni neimportante și a neglijat ceea ce contează cu adevărat, adică industria auto. Aceasta este esența economiei noastre.
Analistul Tomas Koziak a subliniat că: „Circumstanțele actuale amenință să agraveze problemele economice ale Slovaciei și să creeze dificultăți pentru Guvern. Toți liderii, în special Fico, și-au asumat meritele atunci când o companie auto a venit în țară, dar acum apar avertismentele legate de riscurile unei economii prea dependente de industria auto.”
Uzina din Bratislava se orientează către vehicule electrice
Slovacia își îndreaptă atenția către vehicule electrice și hibride, în contextul tranziției verzi la nivel mondial. Vehiculele electrice devin tot mai populare, iar industria auto din Slovacia trebuie să evolueze.
Uzina Volkswagen din Bratislava a început deja producția de componente pentru vehicule electrice, aceasta fiind prima dintre cele patru mari fabrici menționate care a implementat această schimbare.
