




Poveștile necunoscute ale românilor din străinătate. O comunitate din apropierea Lyonului, formată din peste 30.000 de români, găzduiește un business de familie inițiat de doi conaționali care au părăsit România cu mai bine de un deceniu în urmă. Laura și Pavel conduc o măcelărie populară în suburbia orașului, frecventată nu doar de români, ci și de localnici francezi, curioși să descopere deliciile gătite de cei doi expați.
Trăiesc în Franța de 13 ani, stabilindu-se în Lyon după ce au avut o primă experiență în sudul țării. La început, cuplul a încercat să deschidă un restaurant, dar afacerea nu a prosperat, așa că s-au reorientat.
„Știți câți români au restaurante? Multe! Dar majoritatea se închid pentru că nu merg bine!”, ne explică cei doi soți.
Măcelar cu diploma
Pavel, originar din Moldavia, aproape de Roman, a decis să urmeze cursurile necesare obținerii diplomei de măcelar, cerință impusă de legislația franceză pentru a putea deschide un astfel de business. Deținea experiență lucrând într-un abator pentru o scurtă perioadă.
„Nu mânuisem un cuțit până când nu am început instrucția”, mărturisește Pavel, fiind puțin timid în fața camerelor și a jurnaliștilor care au vizitat măcelăria din Miribel, lângă Lyon.
Pe stradă se află o brutărie, o berărie și o frizerie de cartier.

În rândul românilor, Pavel a căpătat renumele de „Rege al Micilor din Lyon”, povestind că localnicii adoră preparatul tradițional românesc care este extrem de popular în România.
Soția sa, Laura, prietenoasă și vorbăreață, oferindu-le o primire călduroasă clienților și având un accent franțuzesc foarte bun, ne introduce în universul din spatele tejghelei, explicând fiecare produs și preferințele culinare ale francezilor.
„Preparăm mici pentru români în fiecare săptămână. Câteodată, vara, vindem chiar și o sută de kilograme într-un singur week-end.
Pentru francezi, oferim vițel, miel, vită, carne proaspătă… De asemenea, avem salate, garnituri și aperitive”, împărtășesc cei doi soți din cămăruța plină de cărnuri aranjate frumos în vitrina frigorifică.

Agitația de sâmbătă dimineața
Ambii soți se îmbracă lejer, în șorturi, și tocmai ce și-au terminat pauza de după-amiază.
Măcelăria a fost deschisă de mai puțin de un an, dar clienții fac coadă zilnic la „Boucherie Gherca”. „În special sâmbăta, deschidem devreme și stăm până seara târziu, pentru noi nu există zi liberă”, menționează Laura.
Ce oferte are măcelăria pentru clienții săi? De la carne de vită, vițel, pasăre, miel și porc, până la mici, cârnăciori de grătar, cârnați afumați, ceafă, cotlet și pulpe de pui afumate, dar și diverse antreuri.
Produsele românești se vând pe bază de comandă, iar cel mai scump preparat costă 50 de euro pe kilogram.
Cei care doresc să încerce mititeii pregătiți de cei doi români trebuie să plătească 2 euro pe bucată. Există, de asemenea, produse cu adevărat ecologice, cum ar fi carnea de vițel crescută doar cu lapte, ceea ce îi conferă evident un preț mai mare.
Este un business profitabil? „Niciodată nu putem fi complet mulțumiți”, recunoaște Pavel, vorbind despre planurile de extindere a măcelăriei.
„Am venit în Franța fiindcă voiam să văd cum e viața în străinătate”
Reporterii care s-au aflat în Lyon au ascultat povestea celor doi români, care au acceptat să o împărtășească, dar și câteva secrete ale business-ului lor. Pavel își amintește începuturile familiei sale în Franța:
„Am venit în Franța din curiozitate. Voiam să experimentez viața în străinătate. Am sosit aici acum 13 ani. Am ales Franța pentru că era singura limbă care îmi plăcea, în afară de română. A fost foarte simplu.
Prima dată am venit să muncim în sudul Franței, nu la Lyon, într-un sat mic, unde nu existau restaurante românești și nici magazine. Dorința de a consuma produse din România și dorul de casa m-au făcut să îmi iau inima-n dinți și să le prepar eu însumi.
Calea către această specializare a fost simplă. Am mers la școală, am obținut diploma de măcelar ca să putem deschide afacerea, dar prima oară am început într-un abator. Acolo mi-am dat seama că nu este ceea ce îmi doresc, așa că m-am întors la școală pentru a finaliza diploma necesară deschiderii unei măcelării. Completarile au durat un an.
Pentru a deschide o măcelărie, ai nevoie de diplomă sau de a angaja un profesionist care să o dețină. Noi, la măcelărie, oferim numai produse franțuzești la vânzare, dar preparăm produse românești la cerere. În vitrină avem salam românesc, care este foarte căutat de francezi. Oferim cârnați afumați de casă și multe alte preparate realizate artizanal în măcelăria noastră”, ne împărtășește el, cu vizibilă mulțumire în glas.
De ce mi se spune „regele micilor” din Lyon? Pentru că sunt delicioși! Timp de doi ani, săptămânal, am livrat mici la Lyon. Francezii au început să aprecieze micii. I-am expus în vitrină și, cu pași timizi, au început să îi guste.
Eu urmăresc fotbalul, ne vom uita la meci. Sigur, suntem fani FCSB. Ar fi frumos să răstoarne rezultatul din tur. Niciodată să nu spui niciodată!
– Pavel Gherca, măcelar

„Simțim o libertate aparte aici, deși suntem și cu gândul la România”
Soția completează:
„La început nu a fost simplu, dar ne-am adaptat rapid, ne-am integrat și ne-am făcut prieteni.
Simțim o libertate specială aici. Nu știu de unde provine acest sentiment, dar ne bucurăm de el, deși ne gândim la România și ne-am dori ca, într-o zi, să ne întoarcem acasă.
Avem prieteni de toate naționalitățile. Ne-am adaptat rapid. Suntem amândoi sociabili. În perioadele bune, în special vara, ajungem să vindem 100 de kg de mici săptămânal.
Ne-ar fi plăcut să asistăm la meciul Lyon – FCSB, dar suntem la muncă până seara și nu reușim să ajungem. Avem prieteni care vin la meci. Credem că va fi o mobilizare mare și va fi un eveniment frumos.”
Când conversația despre gastronomie se încheie, cei doi spun: „Am văzut și noi un reportaj despre România… Să știți, nici aici nu este totul perfect. Președintele acesta se crede atotputernic, iar oamenii se tem că vor fi trimiși la război. Tinerii nu vor să audă de așa ceva”.
Au și ei controalele lor
Au existat controale la măcelărie? Da, dar fără ca vizitele inspectorilor să fie transformate în clipuri virale pe rețelele sociale.
În timp ce controalele din România au devenit subiecte de glumă pe rețelele de socializare, la Lyon, lucrurile se desfășoară mult mai discret, antreprenorii fiind sfatuiți să colaboreze cu instituții specializate care îi ajută să respecte toate reglementările și să evite penalizările.
Au adus afumătoarea din București
Peste produsele proaspete expuse, cei doi ne invită să vedem secția de pregătire din spatele măcelăriei, printre ustensile de bucătărie, frigidere și cutii termice. Acolo se află o afumătoare adusă din București, esențială pentru pregătirea produselor.

Pentru a asigura prospețimea produselor, soții au investit în diverse termometre alimentare, esențiale pentru buna desfășurare a activității.
Ei le folosesc pentru a monitoriza temperatura fiecărei bucăți de carne, scopul fiind păstrarea prospețimii și prevenirea alterării la contactul cu căldura.