Recent, China a oferit o privire detaliată asupra sistemului modern de lansare a aeronavelor de pe portavionul Fujian, cel mai sofisticat din flota navală a țării.
În imaginile difuzate se poate observa funcționarea catapultei electromagnetice, iar o aeronavă neidentificată a fost lansată de pe puntea navei. Cu toate acestea, raportul a infirmat zvonurile conform cărora Fujian ar deveni operațional în cursul acestui an, explicând că complexitatea ridicată a tehnologiei necesită o perioadă de testare maritimă mai îndelungată decât în cazul portavioanelor Liaoning și Shandong.

Tehnologia avansată a Chinei pentru lansarea avioanelor de generație a șasea de pe portavionul Fujian
Videoclipurile au inclus și cadre cu un ofițer de control al traficului aerian de pe navă, responsabil cu autorizarea decolării unei aeronave de pe „poziția unu” a sistemului de lansare. Nu s-au oferit informații precise despre locația sau momentul realizării acestor filmări.
Echipajul a beneficiat de un program intensiv de pregătire pentru utilizarea noii tehnologii. Fujian este doar al doilea portavion din lume dotat cu o catapultă electromagnetică, după clasa americană USS Gerald Ford.
Un analist militar a explicat că acest sistem permite lansarea avioanelor complet încărcate cu combustibil și armament. În viitor, se preconizează testarea unor aeronave precum dronele și avioanele cu aripi fixe destinate misiunilor de avertizare timpurie.
Fujian este primul portavion proiectat și construit integral în China și reprezintă, de asemenea, cea mai mare navă de război cu propulsie convențională din lume, cu un deplasament ce depășește 80.000 de tone.
De la începutul testelor maritime, Fujian — lansat la apă în iunie 2022 — a finalizat șapte serii de teste, însumând 111 zile pe mare. Cea mai recentă campanie de testare a avut loc între 18 martie și 1 aprilie. Deși au existat speculații privind intrarea sa în serviciu în 2025, s-a subliniat necesitatea testării riguroase a echipamentelor complexe de la bord.
Comparativ, Liaoning, portavion obținut prin reconversia unei nave sovietice de tip Kuznetsov, a efectuat zece testări în 13 luni, iar Shandong, construit local și bazat pe un design îmbunătățit, a trecut prin nouă runde de teste în decurs de 19 luni.
Spre deosebire de aceste nave, care folosesc o rampă de tip „ski-jump” pentru decolare, Fujian este echipat cu catapulte electromagnetice, care permit lansarea unor aeronave mai grele și mai mari, precum și o frecvență crescută a zborurilor.
Aceste catapulte sunt mai eficiente energetic și oferă o versatilitate mai mare decât variantele pe bază de abur, utilizate de majoritatea portavioanelor americane. Ele pot lansa inclusiv drone de diverse dimensiuni.
Totuși, sistemul este semnificativ mai sofisticat decât tehnologiile anterioare utilizate de Marina chineză, necesitând un control mult mai precis al unghiului de decolare, al energiei furnizate și o coordonare riguroasă între echipele de la sol și personalul de zbor.
Potrivit surselor, Marina Armatei Populare de Eliberare a Chinei a pregătit deja avioanele J-15T și J-35 pentru operarea de pe Fujian, alături de aeronavele KJ-600, destinate misiunilor de avertizare timpurie și coordonare aeriană.