

Andrea Stella, directorul echipei McLaren, a ocupat această funcție începând cu sfârșitul anului 2022. Doi ani mai târziu, echipa a câștigat titlul la constructori. În prezent, înainte de revenirea piloților și mecanicilor din vacanță, echipa este pe prima poziție în clasamentul constructorilor.
McLaren a acumulat de două ori mai multe puncte decât Ferrari, echipa aflată pe poziția secundă. Piloții, Oscar Piastri și Lando Norris, ocupă primele două locuri în clasament, urmați de Max Verstappen de la Red Bull.
Transformarea McLaren sub conducerea lui Andrea Stella
Inginerul italian și-a împărtășit opiniile despre succesul său în cadrul McLaren, explicând cum a preluat echipa de la Andreas Seidl, după un sezon în care McLaren nu a reușit să termine mai sus de locul cinci.
Stella a implementat schimbări semnificative, ceea ce a dus la o serie de victorii pentru echipa britanică, într-un campionat dominat de Red Bull, cu Verstappen și Sergio Perez la volan.

„Nimeni nu reușește singur, chiar și în fața deciziilor dificile sau când evaluează echipa pentru îmbunătățiri”, afirmă Stella.
Reforma sub conducerea lui Andrea Stella
Când a preluat conducerea echipei, primul său pas a fost să restructureze ierarhia în domeniile esențiale. Neil Houldey a fost numit director tehnic, iar Mark Temple a devenit director pe performanță.
În ceea ce privește aerodinamica, Peter Prodromor a fost integrat în echipă, iar Rob Marshall a fost adus ca designer-șef din partea Red Bull. Acești profesioniști au consolidat echipa și au adus expertiza necesară pentru a lupta pentru titlu.
Venirea lui Marshall a adus două mari beneficii: slăbirea echipei tehnice Red Bull și îmbunătățirea capabilităților McLaren. „Primul pas a fost să analizez structura echipei pentru a înțelege ce ne-ar putea aduce titlul. Apoi am identificat liderii din echipă. Ultimul pas a fost să muncim împreună, bazându-ne pe cooperare”, a explicat Stella.

Stella își amintește despre controversele create de trecerea de la un sistem cu un singur director tehnic la unul cu trei directori tehnici.
Au fost multe întrebări despre cine ia deciziile. Pentru mine, nu a contat, abordăm lucrurile colectiv. Zack și cu mine am colaborat strâns, creând o echipă unită.
– Andrea Stella
Când a fost întrebat despre cele mai satisfăcătoare momente recente, Stella a spus că ar putea enumera „mii de răspunsuri diferite, toate valide”.
Andrea Stella a facut parte din staff-ul tehnic al Scuderia Ferrari între 2000 și 2014, ca inginer de performanță pentru nume mari precum Michael Schumacher, Kimi Raikkonen și Fernando Alonso. Din 2015, a contribuit la echipa britanică.
„Am câștigat multe titluri la Ferrari, dar pentru acest succes, toată lumea era fericită. Simțeau că este un rezultat meritat și că am contribuit la el”, a spus el.
Stella se bucură că poate contribui la McLaren și că există o progresie constantă în echipă și printre piloți. „Bucuria călătoriei este adesea mai mare decât cea a succesului. Interacțiunea dintre oameni este ceea ce dă sens reușitelor noastre”, a încheiat el.
McLaren, într-o situație dificilă înainte de venirea lui Stella
Până la sosirea lui Stella, McLaren nu reușise să termine în Top 3 în ultimii ani, iar atunci când o făcea, diferențele de puncte erau considerabile față de primele două locuri. Acum 10 ani, echipa se clasa pe locul 9, sub conducerea inginerului Eric Boullier, care a reînnoit parteneriatul cu Honda pentru construcția de motoare. În următorii zece ani, McLaren a fost o echipă care s-a clasat de obicei în mijlocul ierarhiei, cu excepția anului 2020 când a ocupat locul 3.
În acel an, Mercedes a câștigat titlul, urmat de Red Bull. McLaren, pe locul 3, avea un deficit de 100 de puncte față de Red Bull și peste 300 de puncte față de Mercedes, care era condusă de Lewis Hamilton și Valtteri Bottas. În perioada 2014-2021, dominarea Mercedes a fost evidentă, obținând titlul anual sub conducerea lui Toto Wolff.