– Publicat joi, 16 octombrie 2025 13:35 / Actualizat joi, 16 octombrie 2025 16:24
O analiză realizată pe 800.000 de vehicule din Europa a relevat că poluarea generată în condiții reale de automobilele hibride plug-in este de aproape cinci ori mai mare decât rezultatele obținute în testele de laborator, conform unui articol publicat de un cotidian cunoscut.
Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) emit cu aproape cinci ori mai multă poluare decât valorile indicate oficial!
Aceste vehicule, care pot funcționa atât pe bază de baterie electrică, cât și cu motoare pe combustie, au fost promovate de producătorii din domeniul auto ca o soluție viabilă pentru orașe, dar și pentru călătorii lungi, spre deosebire de automobilele complet electrice. S-a sugerat în mod frecvent că poluarea ar scădea în oraș și că emisiile ar fi similare pe distanțe lungi, ceea ce părea benefic pentru mediu.
Conform datelor, vehiculele PHEV emit doar cu 19% mai puțin CO2 comparativ cu mașinile pe benzină și motorină, conform unei analize recente publicate de un grup nonprofit. În testele de laborator, se presupunea că sunt cu 75% mai puțin poluante.
Cercetătorii au folosit datele de la contoarele de consum de combustibil a 800.000 de vehicule înmatriculate în Europa între 2021 și 2023. Aceștia au descoperit că emisiile reale de dioxid de carbon ale vehiculelor PHEV în 2023 au fost de aproximativ 4,9 ori mai mari decât cele obținute în testele standardizate, ceea ce reprezintă o creștere față de un nivel de 3,5 ori mai mare în 2021.
-
Vestea vine pe fondul în care vânzările globale de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut cu 26% în septembrie, ajungând la un nivel-record de 2,1 milioane de unități, conform unei firme de cercetare din domeniul auto.
„Emisiile din lumea reală cresc, în timp ce emisiile oficiale scad”
„Emisiile din lumea reală cresc, în timp ce emisiile oficiale scad”, a declarat o cercetătoare del grupului nonprofit. „Această discrepanță devine din ce în ce mai mare și reprezintă o problemă reală. Din această cauză, automobilele PHEV poluează aproape la fel de mult ca cele pe benzină”.
Cercetătorii au atribuit această diferență supraestimării „factorului de utilitate”, adică raportului între kilometrii parcurși în modul electric și totalul kilometrilor parcurși. Au observat că doar 27% din distanță a fost parcursă în modul electric, în timp ce estimările oficiale sugerau un procent de 84%. Comisia Europeană a anunțat două corecții ale acestui raport, care vor diminua diferența, dar nu o vor elimina complet, conform analizei.
Chiar și când vehiculele au fost utilizate în modul electric, analiza a arătat că nivelurile de poluare au fost semnificativ peste estimările oficiale. Cercetătorii au explicat că motoarele electrice nu sunt suficient de puternice pentru a funcționa exclusiv, astfel că motoarele pe combustie ard combustibili fosili pentru aproape o treime din distanța parcursă în modul electric.

Lobby intens împotriva motoarelor cu combustie, China a câștigat teren în Europa
Un expert din domeniul energiei a afirmat că aceasta este o „contribuție foarte utilă”, având în vedere că o parte a industriei auto a susținut că nu există suficiente date pentru a evalua emisiile reale.
„Rezultatele demonstrează clar că decalajul dintre consumul de combustibil și emisiile de CO2 actuale și oficiale ale PHEV-urilor este semnificativ mai mare decât în cazul vehiculelor pe benzină sau motorină. Orice modificare a politicilor privind PHEV-urile ar trebui să fie realizată cu mare atenție având în vedere aceste date”.
Subiectul vehiculelor hibride a revenit în atenția politică, în contextul în care producătorii auto au insistat asupra relaxării obiectivelor privind emisiile de CO2.
Interzicerea vânzării de automobile noi cu motoare pe combustie în 2035 este subiectul unui lobby intens din partea industriei auto și opoziției din partea unor state membre cu industrii auto solide.
-
Conform unor surse, producătorii auto chinezi au avut succes în Europa, vânzând mai multe vehicule decât mărcile renumite în luna august, ceea ce reflectă o creștere semnificativă a vânzărilor de hibride plug-in.
Cercetătorii estimează că subestimarea emisiilor vehiculelor PHEV a permis celor patru mari grupuri de producători auto să evite amenzi consistente între 2021 și 2023, facilitând respectarea normelor de CO2 ale Uniunii Europene. De asemenea, șoferii de PHEV ar plăti anual cu aproximativ 500 de euro mai mult pentru costurile de funcționare decât s-ar fi anticipat pe baza testelor de laborator.
„Afirmatiile exagreate ale producătorilor referitoare la vehiculele lor hibride plug-in sunt evident departe de realitate”, a comentat un analist din domeniu.
„Consumatorii sunt induși în eroare, crezând că achiziția unui PHEV ajută mediul și economisește bani”, a adăugat el. „În realitate, PHEV-urile sunt puțin mai eficiente decât automobilele tradiționale pe benzină și motorină în ceea ce privește consumul de combustibil, emisiile de CO2 și costurile de operare.”