


– Publicat miercuri, 26 februarie 2025, 23:31 / Actualizat miercuri, 26 februarie 2025 23:32
Federația Română de Fotbal (FRF) a inițiat un proiect la loturile naționale de juniori, coordonat de psihologul sportiv Andrada Vincze. Evaluările au vizat abilitățile psihologice ale jucătorilor, iar coordonatoarea programului a oferit detalii despre desfășurarea și obiectivele acestuia.
Proiectul se adresează jucătorilor din loturile naționale U15, U16, U17, U18 și U19.

Andrada Vincze, coordonatoarea proiectului: „Este o baterie de teste care durează între 2 și 3 ore”
Conform Andradei Vincze, expertul care s-a ocupat de implementarea acestui program, evaluările au vizat abilitățile cognitive, trăsăturile de personalitate, sănătatea mentală și recuperarea subiectiv raportată.
Născută pe 14 noiembrie 1992, Vincze a fost mereu conectată la sport, având o carieră de peste un deceniu în tenisul de masă, cu două titluri de campioană europeană la juniori și participare în lotul național de senioare.
Pe lângă studiile la Facultatea de Educație Fizică și Sport, a obținut și o diplomă în Psihologie și Științe ale Educației la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, începând să activeze ca psiholog sportiv din 2016.
Într-un interviu, Andrada Vincze a discutat despre acest program inițiat la FRF, considerându-l un proiect inovator nu doar în România, ci și la nivel internațional.
„Cred că este unic. Niciun alt sistem de evaluare nu este atât de complex ca acesta. Necesită o resursă umană considerabilă. Trei ore pentru 150 de sportivi, plus analiza datelor, rapoartele etc. Este o muncă imensă”, a afirmat Vincze.
„Este o baterie de teste care necesită între 2 și 3 ore, în funcție de ritmul sportivului, oboseala și gradul de implicare. Unii au nevoie de mai multe pauze, alții finalizează rapid fără a se opri. Până acum, avem cam 150 de sportivi evaluați din categoriile U15, U16, U17, U18 și U19.
Primirea programului variază; unii sunt entuziasmați și curioși, în timp ce alții participă din obligație fără a fi foarte interesați. Aceasta este o reacție tipică. Nu este, prin urmare, un proces ușor”, a adăugat psihologul.

Andrada Vincze, alături de Bernadette Szocs și Andreea Dragoman în echipamentul Stelei București
Andrada Vincze: „Psihologul nu are rolul de a construi o echipă”
Evaluarea include abilități cognitive (memoria vizuală, atenția, anticiparea mingii, inhibiția, viteza de reacție mentală și motrică), trăsături de personalitate (disciplina, ambiția, simțul datoriei, disponibilitatea de a face parte din echipă) și sănătate mentală (generală și specifică pe diverse tulburări), precum și nivelul de recuperare subiectiv raportat.

Andrada Vincze, psiholog sportiv
– Care este scopul evaluărilor? Ce se întâmplă cu rezultatele?
– Ele sunt în principal transmise antrenorilor, cluburilor, părinților și sportivilor. Scopul este de a identifica abilitățile care necesită dezvoltare. De exemplu, dacă un jucător obține un punctaj mic la memoria vizuală, este important să știm cum să interacționăm cu el și unde să lucrăm. Pe termen lung, cluburile ar trebui să ofere exercitii adecvate pentru a îmbunătăți aceste abilități mentale.
– Cum au fost selectate abilitățile mentale din testele utilizate?
– Acestea nu au fost alese subiectiv, ci pe baza unui studiu extins pentru a identifica abilitățile cognitive care prezic performanța în fotbal. Selecția a fost realizată pe baza a peste 100 de studii care demonstrează corelația dintre aceste abilități și performanța sportivă.
– Este crucial rolul antrenorilor, care trebuie să știe cum să utilizeze informațiile obținute din evaluare. Există colaborări cu aceștia?
– Da, colaborăm la nivel de grup, organizând cursuri sau ateliere care discută despre evaluări, dar și individual, în discuții despre jucători, analizăm meciurile viitoare și nevoile specifice. Desigur, evaluarea psihologică nu precede evaluarea fotbalistică. Psihologul nu are rolul de a crea echipe, ci de a ajuta antrenorii să selecționeze cei mai buni jucători pentru meciuri.
Andrada Vincze, despre provocările programului: „Schimbarea depinde de sportiv”
– Care este planul? Ce durată are proiectul și care sunt pașii următori?
– Am finalizat evaluările și am început să raportăm rezultatele antrenorilor. Acestea vor fi trimise cluburilor, iar ulterior vom dezvolta exerciții specifice pentru a îmbunătăți abilitățile individuale, astfel încât sportivii să le poată aplica în club. Ne dorim să personalizăm antrenamentele pentru fiecare sportiv, iar în peste un an, vom repeta procesul de evaluare.
– Deci, progresul va fi verificat peste un an.
– Exact. Avem o evaluare obiectivă a abilităților mentale care ne va ajuta să ne dăm seama dacă suntem eficienți. Este esențial să avem un psiholog în echipă care să aducă valoare adăugată. Nu dorim să simplificăm activitatea psihică la date și teste. Activitatea mentală și performanța sunt mult mai complexe, iar aceste cifre sunt importante pentru îmbunătățirea continuă.
– Ați întâmpinat aspecte surprinzătoare în rezultatele evaluării?
– Nu aveam așteptări clare. Fiind un proiect atât de amplu, nu puteam anticipa cum se vor grupa rezultatele la nivel de echipă și eventualele diferențe între U15 și U17. Am participat cu curiozitate, fără a avea prejudecăți. Vor exista, totuși, date confidențiale pe care nu le pot divulga.
– Deci, va trebui să refacem discuția peste un an pentru a afla rezultatele?
– Este un timp relativ scurt. Unele persoane vor trata recomandările cu seriozitate, altele nu. Rezultatele vor varia. Există o expresie despre psihologi: „Câți psihologi sunt necesari pentru a schimba un bec? Trebuie să vrea becul să se schimbe.” Aceasta se aplică și intervențiilor psihologice. Sportivii trebuie să își dorească schimbarea. Unii ar putea nega identificarea cu rezultatele, alții le pot ignora. Depinde de modul în care sunt primite. Ne vom concentra să le ajutăm să ajungă la cei potriviți, dar nu putem controla cum sunt primite în totalitate.
Mesaj pentru tinerii sportivi: „Există lucruri mai importante decât sportul”
– Rolul părinților este crucial. Mulți dintre ei își asumă rolul de antrenor, ceea ce afectează sportivii.
– Există multe studii în fotbal și tenis care arată că una dintre principalele temeri ale copiilor în timpul meciurilor este rușinea față de reacțiile părinților, nu legat de modul în care joacă. Este important ca părinții să nu se confunde cu antrenorul, intervenind doar pentru a încuraja eforturile și atitudinea copiilor.
– Aveți planuri pentru un proiect destinat părinților?
– Da, organizăm cursuri și ateliere pentru părinți pentru a-i educa în legătură cu comportamentele optime. Toți părinții din loturile naționale participă la acest program. Le oferim informații despre cum să se implice pozitiv înainte de meciuri, în relația cu școala și cum să reacționeze când copilul nu joacă. Avem o serie de activități menite să îi sprijine. Ca în orice intervenție psihologică, unii părinți sunt receptivi, în timp ce alții participă fără prea mult interes. Unii pot avea așteptări nerealiste, crezând că au investit și așteaptă rezultate imediate, iar cu aceștia comunicarea poate fi mai complicată.
La finalul discuției, Andrada Vincze a transmis un mesaj tinerilor sportivi:
„Există multe lucruri mai importante decât sportul și decât rezultatele. Este esențial să fii modest, recunoscător și să te concentrezi pe educație. Observ o presiune excesivă asupra tinerilor, pentru a deveni prea rapid adulți și a obține rezultate. La 14-15 ani, ar trebui să se concentreze asupra altor aspecte, precum punctualitatea, temele și responsabilitatea personală. Acestea contribuie la dezvoltarea pe termen lung. Dacă reușiți să priviți sportul în acest fel, răspunsul emoțional la înfrângere sau la o competiție importantă va fi mult mai echilibrat, știind că există prioritați mai semnificative. Dacă reușim să transmitem această idee, vom avea mai mulți campioni”, a conchis psihologul.