Un material esențial pentru performanța și eficiența din industria auto, fibra de carbon, ar putea fi interzis în construcția automobilelor, conform unei propuneri recente a Parlamentului European.
Documentul sugerează includerea fibrei de carbon pe lista materialelor considerate periculoase, alături de substanțe precum mercurul, cadmiul sau cromul hexavalent, toate cunoscute pentru efectele lor toxice asupra sănătății, deși fibra de carbon nu a prezentat riscuri dovedite pentru sănătate. Dacă proiectul va fi aprobat la nivelul Uniunii Europene, interdicția ar urma să intre în vigoare începând cu 2029.

Reacții de furie din partea constructorilor și pasionaților
Fibra de carbon, în special în industria auto, este apreciată pentru raportul dintre rigiditate și greutate, fiind mai ușoară decât aluminiul sau oțelul, dar și mai rigidă, aspecte ce o fac ideală pentru vehiculele de performanță, cum ar fi cele din Formula 1.
În ultimii ani, utilizarea acesteia s-a extins și în alte domenii, precum aviația sau energia regenerabilă, în special în construcția turbinelor eoliene.
În sectorul auto, fibra este integrată în caroseria multor modele performante. Compania BMW a fost printre primele care au folosit această tehnologie în construcția vehiculelor electrice încă din 2013. Alte mărci, precum Tesla și Hyundai, au adoptat de asemenea fibra de carbon, alături de producători de mașini sport sau hypercaruri, precum McLaren și Bugatti.
Producția globală de fibră de carbon este dominată de trei companii japoneze — Teijin, Toray Industries și Mitsubishi Chemical — care dețin împreună peste 50% din piață. Totuși, o parte considerabilă din această producție este destinată pieței europene, unde industria auto reprezintă aproximativ 20% din cererea totală.
Reacțiile au fost puternice. Producătorii auto și pasionații din domeniu și-au exprimat nemulțumirea față de propunerea legislativă din Parlamentul European, considerând-o lipsite de fundament și în contradicție cu tendințele globale de a construi vehicule mai ușoare și mai sigure.
Până în prezent, proiectul se află doar în stadiul inițial, însă, dacă presiunile cresc, acesta ar putea fi reevaluat sau retras complet.