

Lindsey Vonn (41 de ani) a început noul sezon cu două clasări pe podium la coborâre, locul 1 vineri și 2 sâmbătă, și o poziție a patra duminică, în proba de Super-G.
Lindsey Vonn a avut întotdeauna o pasiune pentru zăpadă și viteză, însă răni mai vechi și o durere constantă la genunchi au determinat-o să se retragă în 2019. Cu toate acestea, dragostea pentru schi și adrenalina au motivat-o să facă revenirea pe pârtie în 2025.
Startul acestui sezon, ce include Jocurile Olimpice din februarie, unde a câștigat un singur titlu în 2010, i-a dat aripi lui Vonn. Vineri, a devenit cea mai în vârstă câștigătoare a unei etape de Cupă Mondială, în vreme ce recordul masculin era de 37 de ani, iar cel feminin de 34.
Victoria a avut loc în coborârea de la Saint-Moritz, fiind a 83-a din carieră. Doar conaționala sa, Mikaela Shiffrin (104), și marele schior suedez Ingemar Stenmark (86) au câștigat mai multe curse de Cupă Mondială decât Vonn.
Sâmbătă, a încheiat tot pe locul doi la coborâre, iar duminică a obținut poziția a patra la Super-G. „Pot schia mult mai curat și mai dinamic, dar duminică nu am reușit. Cred că am fost puțin obosită după victoria de vineri. A fost foarte emoționant și mi-a fost greu să îmi reâncarc energia la start, dar în general, a fost un weekend foarte bun,” a afirmat Vonn după un weekend plin.
Lindsey Vonn și micile ajustări
The Athletic a analizat ce modificări a implementat Lindsey Vonn pentru a avea performanțe atât de bune în acest sezon.
Vonn s-a dovedit a fi generoasă cu cei care i s-au alăturat pe drumul revenirii în ultimele 18 luni.
Printre aceștia se numără antrenorul său de multă vreme, Chris Knight, și noul său antrenor, vechiul prieten Aksel Lund Svindal, care au contribuit la schimbarea abordării sale.

Lindsey Vonn pe pârtie
A acceptat noi metode: „Cea mai mare forță a mea este modul în care virez. Pe teren plat, când era ușor, întâmpinam dificultăți. Nu generam viteză și nu înțelegeam care era problema,” a explicat ea.
Pentru a rezolva această situație, a fost necesar să renunțe la obiceiuri și echipamente vechi — unele dintre ele au însoțit-o pe parcursul carierei sale de aproape două decenii, în timp ce altele erau noi. Aceste obiceiuri au făcut-o să fie cea mai de succes schioare din acest sport până când Mikaela Shiffrin, specializată în slalom și slalom uriaș, a apărut și a eclipsat-o.
După o intervenție chirurgicală de înlocuire parțială a genunchiului în 2024, durerea care o afectase pe pârtie și în afara acesteia a dispărut, permițându-i să schieze fără a simți disconfort și să își alinieze corpul corect pentru a spori viteză.
Asistența lui Svindal s-a dovedit a fi crucială. Vonn a început să discute cu Svindal, recunoscut ca fiind unul dintre cei mai buni schiori, devenind treptat și antrenorul ei.
„E ca și cum ai avea un prieten foarte bun care este un schior extrem de talentat,” a declarat Vonn în cadrul unei conferințe de presă la St. Moritz. Svindal a oferit o validare esențială a ceea ce simțea Vonn.
Head, furnizorul său de echipament, a dezvoltat o nouă pereche de clăpari în cei cinci ani în care ea a lipsit din competiții. Toți schiorii Head îi foloseau, dar nu o ajutau să sporteze viteza dorită.
Noii clăpari i-au înlocuit pe cei vechi. Deși îmbunătățiți, încă simțea că nu obține rezultatul dorit. După mai multe discuții cu Svindal, a realizat motivul. „Evident, nu pot concura cu același echipament ca anterior, pentru că nimic nu mai e la fel. Corpul meu este acum diferit. Alinierea mea este diferită.”

Lindsey Vonn emoționată pe podium la St. Moritz
Acest lucru era de așteptat, având în vedere că are un genunchi parțial înlocuit. Corpul ei este mai flexibil și mai puțin rigid, permițându-i să ajungă într-o poziție mai eficientă pe pârtie. Era convinsă că aceasta va face o diferență semnificativă. Svindal i-a confirmat că așa va fi.
Aceasta a dus la discuții tehnice profunde despre construcția cizmei și unghiurile în care poate fi poziționat piciorul pentru a ajuta restul corpului să ajungă acolo unde își dorește.
În cele din urmă, Vonn și echipa ei au căutat aceea senzație magică de echilibru pe care cei mai buni schiori de coborâre o simt când zboară pe o suprafață de gheață la 130 km/h. Au convenit să alinieze genunchii săi cu câteva fracțiuni de grad spre exterior pentru a se alinia mai bine cu schiurile.
„Sunt schimbări foarte mici, dar fac o diferență imensă,” a spus Svindal într-un interviu recent. „E ca și cum ai merge cu roller coasterul. Alinierea genunchiului tău peste schi face o diferență considerabilă.”
Vonn a comparat aceste ajustări cu cele realizate la o mașină de Formula 1, pentru ca șoferul să se simtă confortabil și încrezător – în acest caz, ea fiind atât mașina, cât și șoferul. Toți inginerii colaborează pentru a modifica diverse variabile și combinații până când găsesc soluția optimă.
Atunci când echipa Vonn a descoperit-o, Lindsey a simțit imediat că a găsit varianta corectă. Era în a doua sa călătorie de vară în Chile, după o serie de discuții cu tehnicienii de la Head din Europa și adaptări ale clăparilor vechi și noi. „S-a aprins beculețul și am pornit la curse,” a declarat Vonn.
În sfârșit, s-a aflat într-o poziție naturală, confortabilă, cu genunchii exact acolo unde își dorea. „Când mă simt confortabil, pot schia așa cum trebuie,” a afirmat Vonn. Cum „trebuie” să schieze Vonn? Ea știe doar un mod – cu viteză maximă.
Lindsey Vonn și echilibrul de care avea nevoie
Pe parcursul carierei sale de succes, Vonn și-a desfășurat întotdeauna activitatea într-un mod propriu. Pe măsură ce se apropie de final, învățăturile antrenorului care a crezut primul în ea reprezintă o sursă de inspirație.
De-a lungul anilor, aceasta a fost atât superputerea sa, cât și kryptonita sa. Curajul și agresivitatea naturală pe care le canaliza în cele mai bune zile au putut, de asemenea, să o pună în dificultăți pe măsură ce corpul ei a început să sufere. O competiție fără gânduri poate fi ușor atunci când ești în formă maximă, dar devine provocatoare când corpul tău trebuie să compenseze durerea. “Înainte de retragere, se străduia foarte mult, dar uneori nu se afla în cea mai bună poziție. Nu am văzut-o deloc dezechilibrată în ultimele 16 luni în care am schiat împreună,” a spus Knight.
Cursele de coborâre și Super-G sunt pline de riscuri. Rata accidentărilor este de 100%. Se pot întâmpla lucruri grave, iar acestea ar putea reveni oricând. Vonn acceptă acest aspect, prosperând prin provocarea limitelor sale.
Dar riscurile unei catastrofe acum pentru Vonn, chiar dacă schiază la fel de rapid ca orice altă femeie din lume, par să fie mult mai scăzute. „Nu mai sunt acele momente în care îți oprești inima când o vezi schiind,” a afirmat Knight. Vonn are un sezon întreg în față pentru a se bucura de ultimele etape ale carierei sale.