


La vârsta de 48 de ani, Alexandru Tomescu este un artist de renume internațional. A susținut recitaluri la Carnegie Hall și Théâtre des Champs Élysées, dar și pe Caraiman și Everest. La interviul pentru Gazeta Sporturilor, a venit pe bicicletă, oglindind o perspectivă vastă și diversificată asupra vieții, dincolo de muzica ce o împărtășește prin celebra vioară Stradivarius-Elder-Voicu 1702. De asemenea, manifestă pasiuni pentru sport, teatru și natură.
Provenind dintr-o familie talentată muzical, Tomescu a debutat la vârsta de 9 ani, ca solist al Orchestrei Simfonice din Constanța, iar prima sa experiență internațională a avut loc în Germania și Austria. De atunci, turneele sale nu s-au oprit, doar că au fost însoțite de scurte pauze.
Alexandru Tomescu a studiat la Conservatorul din București între 1995 și 1999, completându-și studiile muzicale și în Statele Unite și Elveția.
Recent, Tomescu a concertat la Vatican pentru Papa Leon al XIV-lea, obținând dreptul de a cânta la vioara Stradivarius, instrument ce a fost utilizat și de maestrul Ion Voicu, în 2007. În 2023, artistul român a reînnoit custodia acestui valoros instrument pentru încă cinci ani.

Alexandru Tomescu a interpretat la maratonul vaccinării anti-Covid 19 în mai 2021, la Biblioteca Națională din București.
Premiile câștigate în anii de început la concursurile internaționale de interpretare au fost fundamentale pentru obținerea aprecierii ulterioare. Deși se află printre cei mai talentați violoniști din lume, Tomescu subliniază că „muzica nu cunoaște ierarhii ca în sport, totul e subiectiv” și, poate din această cauză, mai dificile.
– Să începem cu câteva întrebări despre originile dumneavoastră. Care sunt ultimele proiecte și ce mai pregătiți pentru perioada următoare?
– Da, este o perioadă extrem de activă, plină de concerte – inclusiv cele de stagiune, dar și evenimente mai mici. Recent, am avut onoarea de a interpreta în primă audiție o lucrare contemporană a compozitoarei Sabina Ulubeanu, o prietenie ce se întinde de-a lungul anilor. A fost prima mea participare în cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi, un eveniment cu tradiție organizat de Uniunea Compozitorilor din România. Lista concertelor este vastă, iar pe 31 mai voi avea un concert cu Orchestra Națională Radio, interpretând Anotimpurile de Vivaldi.
– Cum vă petreceți vara?
– La începutul lunii iunie plec în cea de-a 18-a ediție a turneului Stradivarius, alături de chitaristul Dragoș Ilie. Este un turneu provocator, intitulat Rapsodiile. Lucrările noastre, alese cu grijă, au fost initial compuse pentru orchestră, dar acum suntem doar noi doi. Anul acesta, ca omagiu, vom interpreta Rapsodiile nr. 1 și nr. 2 de George Enescu. Împreună cu acestea, am inclus și Rapsody in Blue de George Gershwin, o lucrare ce a adus jazzul în lumea concertelor. Aranjamentele pentru vioară și chitară sunt realizate de Dragoș Ilie, deoarece am convenit că este o sarcină delicată. Am muncit intens la fiecare detaliu pentru ca muzica să răsune în toată splendoarea.
– Ați cântat în locuri diverse cu vioara Stradivarius-Elder-Voicu din 1702, un instrument deosebit. Cât de importantă este conexiunea cu publicul care nu este prezent doar în sălile de concert?
– Cred că muzica clasică trebuie să aibă curajul de a ieși din mediile riguros controlate ale sălilor de concert. Deși publicul din România este mai conservator, s-au observat schimbări pozitive în ultimii ani, cu numeroase evenimente private și festivaluri care au loc în afara sălilor de concert.

Alexandru Tomescu: „Am cântat la metrou, o lecție de smerenie”
– Ce locuri neconvenționale ați ales pentru a cânta?
– Muzicienii sunt obișnuiți să fie creativi și să facă tot posibilul pentru a transmite muzica. De exemplu, în turneul Stradivarius am cântat în catedrale, în aer liber și în săli de sport. Esența unui concert nu este locația, ci comunicarea dintre artist și spectatori. Acest lucru este valabil chiar și într-o stație de metrou. Am învățat să îmi mențin concentrarea, mai ales în condiții adverse, deoarece un artist trebuie să se adapteze constant.
– Muzica este un limbaj universal.
– Nu este necesar să fii expert în muzică pentru a te bucura de arta sonoră. Este o experiență personală și fiecare se conectează cu muzica în modul său. Muzica unifică oameni cu povești și emoții diverse, aducând armonie în diversitate.
650 de instrumentecreate de Antonio Stradivari există în zilele noastre, în majoritate în posesia colecționarilor privați.
Violonistul Alexandru Tomescu: „Îmi place foarte mult să înot, deși îmi consumă mult timp”
– Pregătirea fizică este crucială pentru un muzician. Ce sport faceți pentru a fi în formă?
– Este esențial să faci sport pentru a menține un nivel de performanță optim. Le recomand studenților mei să se mențină activi, indiferent de vârstă. Înotul a fost mult timp activitatea mea preferată, dar am realizat că îmi consumă prea mult timp. De aceea, am trecut la alergat. Îmi place să alerg în natură, unde descopăr locuri frumoase în fiecare oraș.
– Cât de mult alergați?
– În medie, alerg 40-45 de minute. Anul acesta, am planificat să particip la un semimaraton. Pe lângă alergat, fac și exerciții pentru spate, flotări și abdomene. De asemenea, am început yoga pentru flexibilitate și concentrare.
– Ce sporturi preferați?
– Mă bucur să mă mențin activ. Merg pe munte și particip la diverse activități fizice. Chiar dacă sunt atent cu mâinile mele, nu mă restricționez în activități.
– Fetița dumneavoastră are înclinații pentru muzică?
– Mama are un talent deosebit în a-i motiva pe copii să învețe. Am încercat să-i fac fetiței mele câteva lecții de vioară. Nu o forțez; contează să simtă plăcerea muzicii, indiferent de nivelul ei. Le spun studenților că suntem norocoși că ne întâlnim zi de zi cu capodoperele umanității, iar această oportunitate merităm să o tratăm cu seriozitate.
– Esti in continuare un muzician dedicat studiului, nu-i așa?
– Fără muncă nu se poate avansa. Chiar și la un nivel de excelență, trebuie să continui să înveți. Progresul se realizează prin muncă continuă.
– Cum reușiți să echilibrați viața profesională cu timpul petrecut acasă?
– Am realizat că trebuie să îmi organizez mai bine timpul, astfel încât să găsesc un echilibru între activitatea profesională și cea personală. De exemplu, recent am visat să merg în Himalaya și am realizat acest lucru.
Violonistul Alexandru Tomescu: „Am studiat inclusiv pe Everest, la lumina frontalei”
– Ce experiență a fost pe Everest?
– A fost excepțional. Am avut noroc de vreme bună. Am dus vioara cu mine, deoarece nu puteam renunța la ea. Am studiat în tabăra de bază, chiar și în cele mai dificile condiții. Am reușit să îmi mențin abilitățile, chiar și acolo.
– Care este cea mai mare provocare din cariera dumneavoastră?
– Fiecare concert este o provocare. Abordez fiecare interpretare ca și cum ar fi primul și ultimul meu concert.
– Ați resimțit vreodată distrageri amuzante pe scenă?
– Încerc să rămân concentrat, dar pot apărea diverse distrageri.
– Cum impactează evenimentele recente asupra artei?
– Muzica clasică trăiește mereu în vremuri agitante. Există tulburări economice și sociale care influențează scena. Este esențial pentru artiști să ofere o dimensiune spirituală oamenilor.
– Ați întâlnit vreodată sportivi celebri?
– Da, am interacționat cu ei la diverse evenimente și au fost foarte accesibili.
– Ce sfat le-ați oferi celor care doresc să exceleze în muzică sau sport?
– Munca este esențială, dar este la fel de important să ai o educație mentală. Găsirea unui mentor potrivit este esențială, dar la fel de important este să iei decizii independente în parcursul tău.
– Când începe turneul Rapsodii?
– Pe 9 iunie, la Oradea, iar toate detaliile sunt disponibile pe site-ul stradivarius.ro.